Az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően idén is június első munkanapján tette közzé a Trade magazin az FMCG Kereskedelmi Toplistát, amely rávilágít arra, hogy a vásárlók mennyire változtatják meg a piaci környezetet az árak változása szerint.
A dobogón továbbra sincs változás:
- a Lidl továbbra is az első közel 15 százalékos növekménnyel,
- a SPAR őrizte második helyét, amely növekedése csak nagyjából a 2023-as harmada lett, mintegy 5 százalék,
- a dobogó legalsó fokán pedig a Tesco áll.
A lap elemzése szerint szembetűnő, hogy a diszkontok közül is – amelyek piacrészesedése már 40% –, csak a Lidl tudta megtartani két számjegyű növekedését, a csatorna többi szereplője is inkább a piacra jellemző átlagos bővülést vagy az az alatti növekedést hozta.
Rámutattak arra is, hogy a drogériák tartják magukat a két számjegyű növekedéshez, ami 12-14-17%-ot (Müller-Rossmann-dm) jelentett számukra tavaly.
A magyar nagy láncok triójában a két hasonlóan teljesítő COOP és CBA mellett a Reál némi mínusszal zárt, de mindhármuknál jól láthatóan csökkent a boltszám. Ugyanakkor a kisebb magyar láncoknál, mint a Kerekes vagy Dél-100, a teljes piaci átlag alatti fejlődést is láthatunk.
Idén először az ALDI maga közölte adatait. Ezzel együtt soha ennyire nem közelítette még meg egymást a 6. helyen álló ALDI és 7. helyen álló PENNY a Toplistában.
Piackutatási adatok szerint 2023-hoz képest egyébként javulás volt érzékelhető 2024 első felében a piacon, de az árak újbóli emelkedése miatt a fogyasztók ismét kezdték visszafogni költéseiket.
A diszkontláncok és drogériák legfrissebb akciós újságait itt találod.
Fotó: Getty Images